De ‘Abandoned shopping cart’

Image - shopping cartDe ‘abandoned shopping cart’ is een veel voorkomend fenomeen onder webwinkeliers. Naar het Nederlands vertaald gaat het om de consumenten die de winkelmand in een webwinkel verlaten. Volgens het Baymard onderzoek komt het percentage dat de winkelmand verlaat uit op 68,53 procent gemiddeld voor 2015. Als je er vanuit gaat dat de overige 31,47 procent wel tot het bestellen van een product komt, kun je nagaan dat er veel omzet verloren gaat. Gelukkig is dit niet onopgemerkt gebleven en wordt er aan de hand van marketing, winkelmand verlaters getarget om tot conversie te komen.

Wat is een abandoned shopping cart?
Een ‘abandoned shopping cart’ is naar het Nederlands vertaalt ‘verlaten winkelwagen’. Vrijwel iedere eigenaar van een webwinkel krijgt hiermee te maken. Klanten die op de website lekker aan het winkelen zijn en vervolgens niet bestellen en de webwinkel verlaten. Dit is bijzonder frustrerend voor elke webwinkelier die veel tijd en geld heeft besteed aan een goede user experience. Dus om op de vraag de vraag van de titel, een antwoordt te geven is dit eenvoudig te beantwoorden. Het is simpelweg klanten die wel een product in de winkelmand hebben geplaatst maar deze nooit bestellen en de webshop verlaten.

Cijfers omtrent abandoned shopping cart
Volgens het onderzoek van het Baymard instituut komt het gemiddelde percentage uit op 68,53 procent. Eenvoudig berekend wil dit zeggen dat van elke 100 personen die een artikel in de winkelmand plaatst er 68,53 personen afvallen, en dat er 31,47 personen door gaan naar de volgende stap in het aankoopproces (Baymard, 2015).

Als je deze cijfers ziet dan zie je dat het percentage zeer groot is. Je loopt als webwinkel naast klanten ook een behoorlijke omzet mis. Op Formisimo.nl staat een tabel met de voor 2015 verwachte omzet in online winkels wereldwijd komt neer op 1.592 triljoen US-dollar. Deze omzet wordt volgen hun gegenereerd door de 31,47 personen die naar de volgende stap in het aankoopproces gaan. Door dat 68,53 procent van de mensen die de winkelmand verlaat lopen de webwinkels geschat ruim 4.975 triljoen US-dollar mis (Bolton, 2015).

Wat is de reden dat er zoveel mensen de winkelmand laten staan
Er is niet één specifieke reden waarom consumenten producten in de winkelmand laat staan. Uit het onderzoek van Statista komen meerdere redenen gerangschikt naar voren. Hieronder staan de top drie redenen waarom mensen hun winkelmand verlaten gerangschikt van belangrijkste reden naar de minst belangrijkste reden (Statista, N.D.).

  1. De consument wordt in de winkelmand geconfronteerd met onverwachte kosten.
    In de meeste gevallen komt een consument erachter dat op het moment van afrekenen hij verantwoordelijk is voor bijkomende verzendkosten. Dit is te wijten aan het feit dat de meeste webwinkels een minimaal bestelbedrag hanteren. De consument wordt hier niet voortijdig mee geconfronteerd. Doordat bedrijven veelal de producten gratis thuisbezorgen creëert dit ook de algemene verwachting bij de consument (Nieuw initiatief, 2015).
  1. Consumenten kijken alleen oriënterend rond op de website.
    De meeste winkeliers in de stenen winkel zijn bekend met de term ‘ik kijk even rond’. En is hier mee een vast onderdeel in het verkoopproces, consumenten die vandaag niks kopen kunnen volgende week terugkomen om als nog de aankoop te doen.

    Dit is online niet anders als offline, consumenten kunnen de winkelmand nu verlaten en vervolgens twee dagen later alsnog een aankoop doen. Dit is nu eenmaal zo, hier kun je als webwinkelier niks aan veranderen, je kunt alleen proberen doormiddel van onlineadvertenties bij de consument in beeld te blijven (Nieuw initiatief, 2015).

  1. De consument komt een betere prijs tegen.
    Door het moderne internet is het laagdrempeliger geworden voor concurrenten om toe te treden tot de markt. Online doen bedrijven elkaar stevig beconcurreren, het is hierdoor voor de consument transparanter geworden waar hij de beste prijs kan krijgen. Om dit enigszins te proberen om te voorkomen moet je als ondernemer boven op je aankoopproces blijven zitten. Verlaat een potentiële klant de winkelmand, dan kun je hem mogelijk een email sturen om te vragen of alles goed ging of om korting aan te bieden. Hierdoor kan de consument vertrouwen krijgen in u als webwinkel en het product alsnog bij u kopen. Dit is helaas alleen mogelijk als de consument bij u bekend is en er op een eerlijke manier aan het email adres is gekomen (Nieuw initiatief, 2015).

De toekomst
De meeste webwinkels zien een hoog percentage verlaters van de winkelmand. Ik denk om deze reden dat het onderwerp de komende jaren nog een ‘hot topic’ zal blijven in de onlinewereld. De toekomst moet uitgaan wijzen of er voor dit fenomeen een oplossing gevonden kan worden waardoor het percentage kan dalen. Tot het moment dat dit realiteit wordt is dit spreekwoordelijk de zoektocht naar de heilig graal op het gebied van online conversie.

 

Bronnenlijst
Baymard Institute. (2015, 8 maart). 31 Cart Abandonment Rate Statistics. Geraadpleegd van http://baymard.com/lists/cart-abandonment-rate

Bolton, H. (2015, 20 februari). Shopping Cart Abandonment Rate Statistics. Geraadpleegd van http://www.formisimo.com/blog/shopping-cart-abandonment-rate/

Nieuw initiatief. (2015, 7 september). Waarom verlaten klanten hun winkelwagentje op uw site? Geraadpleegd van http://www.nieuw-initiatief.nl/websites/waarom-verlaten-klanten-hun-winkelwagentje-op-uw-site

Statista. (N.D.). Why do online shoppers leave without paying? Geraadpleegd van http://www.statista.com/statistics/232285/reasons-for-online-shopping-cart-abandonment/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s