Mobile Marketing

Image - Mobile-marketingDe mobiele telefoon of beter gezegd smartphone is bij de meeste mensen niet meer weg te denken. Het apparaat is voor de meeste mensen één van de eerste dingen die ze pakken na het ontwaken uit de nachtrust. En je neemt je telefoon eigenlijk overal mee naar toe, en je gebruikt hem overal. Met deze kennis in het achterhoofd kun je bedenken hoe interessant het is voor bedrijven om te adverteren op je smartphone. Door de doorzettende trend in het gebruik van smartphones blijft het dus een hot item voor marketeers. Eerst vertel ik wat mobile marketing inhoud en daarna komen vijf zaken waar je als marketeer rekening mee moet houden.

Wat is Mobile Marketing (Muilwijk, N.D.)?

Om te beginnen is het misschien makkelijk om het soort mobile marketing te definiëren. Je hebt namelijk zoals in de inleiding beschreven ‘marketing op je smartphone’ en ‘mobiele vormen van marketing zoals beurzen en promotieteams’.

In dit verhaal ligt de focus op de term ‘marketing op je smartphone’. De Mobile Marketing Association (MMA) omschrijft de definitie als volgt:

‘Mobile Marketing is een set van instrumenten die stelt organisaties in staat om te communiceren en gaan met hun publiek op een interactieve en relevante manier door en met elk mobiel apparaat of netwerk’ (MMA, 2009).

Simpel gezegd kun je dan denken aan elke vorm van uitingen die je als smartphone gebruiker tegenkomt. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan een QR-code die op een willekeurige poster staat in een bushokje, op het moment da je de code scant wordt je geleid naar de website van de aanbieder. Op deze manier wordt de consument benadert tot het doen van een actie waar dit voorheen nog niet mogelijk was.

Vijf zaken waar je rekening mee moet houden als je Mobile Marketing wil toepassen (de Wit, 2015).

  • Mobiel zoeken: Steeds meer mensen zoeken via hun smartphone naar informatie. Dit zou niet verassend moeten zijn aangezien volgens een rapport van comScore 77 procent van de mensen voorzien is van een smartphone. Je kunt bij jezelf te rade gaan, op het moment dat er een vraag zich opdoet of dit nu in de kroeg is of bijvoorbeeld op school zoek je het antwoord op je telefoon. Een voordeel is wel dat je eventuele discussies van vroeger niet meer hoeft te voeren. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan een discussie over de kortste weg naar een bestemming, vroeger had je de discussie dan van je moet zo rijden of terwijl iemand anders een hele andere route aanraad. Nu gebruik je Google maps voer je het begin en eindpunt in en binnen enkele minuten heb je een antwoord met meerdere routes en de tijd die een route precies duurt. Dankzij het zoeken op je smartphone heb je binnen enkele minuten de kortste route te pakken.

    Dit geld niet alleen voor het opzoeken van feitjes of de kortste route maar ook in de zoektocht naar producten. Een consument kan op de mobiel een eerste opdracht doen voor bijvoorbeeld nieuwe voetbalschoenen en uiteindelijk bij een aanbieder kopen. Het belang van een goede mobiele website is daarom van degelijk belang, je kunt hierbij denken aan de hoe dat Google hiermee omgaat. Bedrijven met een mobile website ranken beter in Google.
  • Mobiel betalen: Als je dan uiteindelijk je product gevonden hebt wil je deze ook snel en simpel afrekenen, het liefst zonder bijkomstigheid van zaken zoals random readers en aanverwante spullen. Grote techbedrijven zoals Facebook en Twitter zijn testen aan het draaien met een betaalknop op hun platform. Gebruikers kunnen dan als ze een aanbieding zien die ze willen hebben direct kopen zonder een extra handeling te verrichten. Door het vertrouwen dat deze bedrijven hebben en het grote aantal gebruikers is het zeer belangrijk dat online marketeers dit in de gaten houden. Door het vertrouwen bestaat de mogelijkheid dat de consument sneller koopt.

    Iets wat er nog niet is maar nog moet komen is een universele mobiele portemonnee waar aankopen gedaan kunnen worden. Apple heeft momenteel Apple Pay en Android heeft Android Pay. Het nadeel van deze systemen is dat ze alleen werken met de producten van het eigen platform. Dit is voor winkeliers ook een drama door de kosten die dit met zich mee brengt, met name omdat zij niet instaat zijn om alle systemen te hanteren. Hierdoor zal het voor elke partij beter zijn dat er één mobiele portemonnee zal zijn waar iedereen mee voorruit kan.
  • Locatie marketing: Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken dat je in de plaatselijke supermarkt staat een melding van de supermarkt krijgt, In deze melding komt een boodschap te staan dat een artikel dat je vaak koopt in de aanbieding is. De supermarkt is hiervan op de hoogte door dat je elke keer bij het afrekenen je klantenkaart laat scannen.De smartphone die je altijd bij je hebt verzameld heel veel data over jou als persoon. Zaken zoals waar ga je naar toe, welke sites bezoek je, wat is je zoekgedrag, persoonlijke informatie. Door het verzamelen van al die data en waarschijnlijk nog meer dan dat wij eigenlijk zelf weten kunnen bedrijven advertenties of informatie aanbieden op maat, op deze wijze wordt de kans op succes verhoogd.
  • Personaliseren op mobiel: Door de grote hoeveelheden data die over consumenten wordt verzameld, kun je als marketeer je advertenties steeds persoonlijker maken. Dit komt omdat bedrijven steeds beter kunnen zien waar de individuele interesses liggen van de consument en hierop anticiperen. Het is wel zo dat de individualisatie veel inspanning vergt van bedrijven, dit doordat zij meerdere uitingen moeten samenstellen.
  • Niet alleen mobile: Één van de belangrijkste dingen om te onthouden is dat je niet door moet slaan in mobile marketing. Het is namelijk niet de bedoeling dat je binnen je organisatie alleen maar de focus legt op mobile marketing. Het gevaar wat ontstaat bij de meeste grote trends is dat de focus enkel hierop komt te liggen. Daarbij zie je dat consumenten niet alleen winkelen en oriënteren via één kanaal. De meeste consumenten maken een een reis met vanaf de oriëntatie tot de aankoop, tijdens deze reis komen ze op verschillende manieren in aanraking met je merk. Je kunt hierbij denken aan touchpoints in de customer journey van de consument. Voor bedrijven die succesvol willen zijn is het daarom van belang dat je op alle denkbare wijze aanwezig bent in de touchpoints van je eigen doelgroep.

Mijn gedachte
Ik denk dat er zeker toekomst veel goede mogelijkheden zijn voor Mobile Marketing. Waar het nu nog wordt ingezet om enkel aanbod van producten te personaliseren tot het doen van een aankoop. Denk ik dat het uiteindelijk de mogelijkheid zal bieden om bijvoorbeeld je levensmiddelen voorraad bij te houden. Je staat dan in de supermarkt en je telefoon kan dan vertellen welke producten er op zijn of bijna over de datum, deze producten kun je dan weer kopen om je voorraad aan te vullen.

Ik denk wel dat het verzamelen van de benodigde informatie wel een belangrijk item kan gaan worden. In een recentelijke uitzending van Zembla blijkt dat data bedrijven meer over ons als consumenten weten dan wij denken. Ze verzamel zoveel verschillende dingen waar wij niet bij stil staan maar ook niet wat wij weten omdat deze bedrijven niet transparant zijn. De mogelijkheid bestaat dat de mensen dit niet willen, het kan bedreigend overkomen met het gevolg dat men niet akkoord gaat om privacy redenen. Deze recente uitzending kan hierbij mogelijk het startpunt zijn van een groter onderzoek. De groei van Mobile Marketing komt hier mogelijk door onder druk te staan de tijd zal uit moeten wijzen hoe dat deze manier van marketing zal groeien.

Ben je benieuwd naar de aflevering over de data handel klik dan hier om de Zembla aflevering te bekijken.

 

Bronnenlijst
Mobile Marketing Association (MMA). (2009, 17 november). MMA Updates Definition of Mobile Marketing. Geraadpleegd van http://mmaglobal.com/news/mma-updates-definition-mobile-marketing

Muilwijk, E., & Intemarketing. (N.D.). Mobile Marketing. Geraadpleegd van http://www.intemarketing.nl/marketing/technieken/mobile-marketing

De Wit, F., & Frankwatching. (2015, 24 november). Mobile marketing: 5 dingen waar je rekening mee moet houden. Geraadpleegd van http://www.frankwatching.com/archive/2015/11/24/mobile-marketing-5-dingen-rekening-mee-moet-houden/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s