Retargeting

image- RetargetingRetargeting is een begrip dat op het gebied van online marketing geen onbekende is. Retargeting wordt in de meeste gevallen op een verkeerde manier uitgelegd, namelijk als ‘behavioral targeting’ of ‘interest based targeting’. Ondanks het feit dat deze twee manieren van adverteren wel op bepaalde gebieden overeenkomsten vertonen, is Retargeting een vak apart. In dit artikel wordt verteld wat Retargeting is en wat de mogelijkheden zijn voor adverteerders.

Wat is Retargeting?
Retargeting is een vorm van online adverteren, waarbij de website bezoeker op basis zijn of haar eerdere online surf gedrag opnieuw wordt getarget met advertenties. Het uiteindelijke doel is om de website bezoeker alsnog over te halen tot het doen van een aankoop. Hieronder staan twee voorbeelden van retargeting. Eén is gericht op consumenten die producten in de online winkelmand plaatsen en niet afrekenen, en de ander op basis van eerder bezochte websites (Inbound Insights, 2014) (Moes, 2010).

  • Voorbeeld één: Je bent online aan het online shoppen, in dit geval met name gericht op kleding & schoenen. Je vindt uiteindelijk een leuke webwinkel waar je diverse items in je winkelmand plaatst. Bij het zien van de totaalprijs schrik je van het hoge bedrag. Je kiest ervoor om de winkelmand en de website te verlaten. Dit wordt vervolgens opgemerkt door de webwinkel en deze gaat hier actie op ondernemen om jou alsnog te overtuigen tot het doen van een aankoop. In de dagen na het bezoek kun je een email van de webwinkel krijgen waarin een kortingscode staat van bijvoorbeeld 15 procent korting op je totale volgende bestelling. De consument kan op dit moment worden geprikkeld tot het alsnog doen van de aankoop.
  • Voorbeeld twee: Je wilt in de aankomende zomervakantie met je vrienden op vakantie naar een bepaald land, Stad of aanverwante locaties. Je besluit om alvast eens te gaan kijken welke hotels er in een bepaalde regio zijn gevestigd. Na het bekijken van diverse websites van hotels ga je kijken wat er allemaal te doen is in die regio. Je bezoekt vervolgens sites met informatie over de activiteiten. In de advertentieruimte bijvoorbeeld aan de rechterzijde van de website, komen advertenties te staan van de eerder bezochte hotels in die regio. Op deze manier kan je worden overtuigd om de vakantie te boeken en in één van de eerder bezochte hotels te verblijven.

Mogelijkheden van Retargeting voor adverteerders
Als eigenaar van een website zou je retargeting in kunnen zetten ten behoeve van (Artform, 2011):

  • Verbetering van je branding: Een websitebezoeker bezoekt website X ongeveer drie keer in de afgelopen 30 dagen. De bezoeker laat zien geïnteresseerd te zijn, anders bezoekt hij de website niet drie keer in een korte tijd. Deze persoon is dus interessant voor de eigenaar van website X, deze gaat vervolgens de websitebezoeker voorzien van zijn advertenties op de sites die vervolgens worden bezocht.
  • Segmenteren van je bezoekers: Alle mensen zijn anders en hebben andere behoeften, zo ook de twee volgende websitebezoekers voor het gemak noemen we ze Jan en Piet. Jan zoekt op de website enkel en alleen naar kleding en Piet is enkel geïnteresseerd in een paar nieuwe schoenen. Met dit gegeven gaat de website-eigenaar gericht adverteren zo krijgt Jan alleen advertenties te zien voor kleding en Piet alleen maar advertenties voor schoenen.

Je kunt retargeting ook inzetten voor bijvoorbeeld:

  • Cross-selling: Je kunt hierbij denken aan een consument die net een nieuwe tuintafel heeft gekocht, maar niet de bijpassende stoelen. De consument kan worden geconfronteerd met advertenties van de bijpassende tuinstoelen om de consument te overtuigen om als nog deze stoelen te kopen.
  • Up-selling: Je hebt bijvoorbeeld een telefoonabonnement van €10, – voor 100 bel minuten. Na verloop van tijd kan de provider je een mail sturen dat als je je abonnement verhoogt naar €20,- je 250 bel minuten krijgt. Je gaat dan in principe betalen voor een duurder product dan je eerder had.

Voordelen en nadelen van Retargeting
Retargeting is niet één, twee, drie volledig geïmplementeerd in een bedrijf, en het is per definitie ook niet geschikt voor elke adverteerder. Naast een nauwkeurig samengestelde strategie dien je ook rekening te houden met veranderingen in de markt zoals bijvoorbeeld stijgende kosten per klik. Hierbij moet je blijven kijken of de opbrengsten minimaal dekkend zijn voor de kosten die worden gemaakt om de consument over te halen tot de aankoop(Artform, 2011).

Enkele voordelen van Retargeting:

  • Je kunt je budgetten gerichter en efficiënter inzetten.
  • Door Remarketing is er gemiddeld een hogere conversiepercentage.
  • Je krijgt meer inzicht in het internet gebruik van je doelgroep.
  • Getoonde advertenties op andere websites zijn voor de consument herkenbaar (dit kan van positieve invloed zijn op het klikratio).
  • Je kunt als website-eigenaar verkeer genereren van een hogere kwaliteit. Dit komt omdat je gerichter adverteert op de juiste doelgroep.

Enkele nadelen van Retargeting:

  • Door het gericht adverteren zijn de kosten per klik hoger.
  • Voor programma’s zoals Google Adwords is het van belang dat je een minimaal aantal prospects hebt. In het Google Adwords heb je minimaal 500 unieke gebruikers nodig voor Retargeting.
  • Sommige mensen die verwijderen met enige regelmaat hun cookies. Door het verwijderen wordt het simpel weg onmogelijk Retargeting toe te passen.
  • En in het geval dat je een kleine adverteerder bent moet je opboksen tegen de grote adverteerders. In dit geval is het van belang om je zelf intensief bezig te houden met Retargeting.

Mijn mening
Ik denk zelf dat Retargeting nu al niet meer weg te denken is uit het online marketing landschap. Wel denk ik dat Retargeting niet de heilige graal is tot het verkrijgen van meer conversie. Dit ook meer omdat er over het algemeen niet veel op banners wordt geklikt. De wijze waarbij de consument persoonlijk benaderd wordt is een manier die ik zelf fijner vind, naar mijn mening ook succesvoller zal zijn. Bij deze vorm ken je je klant en je bent in het bezit van zijn of haar gegevens. Het grootste nadeel hiervan is dan ook dat je gegevens zoals email of een telefoonnummer in je bezit moet hebben.

Ik ben daarom ook zeer benieuwd op welke manier Retargeting zich in de komende jaren gaat ontwikkelen. Zoals de meeste zaken in de technologie kan het altijd beter. Wel hoop ik dat bedrijven er ook rekening mee gaan houden als iedereen dit intensief gaat doen de kracht verloren kan gaan. Ik kijk hierbij dan naar mijzelf als ik tien e-mails ontvang dan bekijk ik elke mail ook niet op detail helemaal na.

 

Bronnenlijst
Artformatie. (2011, 23 maart). Retargeting: wat is het en hoe werkt Het? Geraadpleegd van http://www.artform.nl/artformatie/retargeting-wat-is-het-en-hoe-werkt-het/

Inbound Insights. (2014, 17 september). Retargeting. Geraadpleegd van http://www.inboundinsights.nl/definitie/retargeting/

Moes, L., & Marketingfacts. (2010, 31 mei). Wat is retargeting? Geraadpleegd van http://www.marketingfacts.nl/berichten/20100531_wat_is_retargeting

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s