Usability – De tien heuristieken van Jacob Nielsen

Usability frontOp donderdag 1 oktober 2015 verzorgde Gerben van Wijngaarden een gastcollege over usability, waarin hij de tien heuristieken van Jacob Nielsen behandeld. Gerben is freelance Internet Marketeer bij Smart Development. Zelf heeft Gerben ook twee websites en dat zijn Nederlandse zwembaden.nl en zwemlesvergelijker.nl. In dit college heeft hij de tien heuristieken uitgelegd aan de hand van het boek dat hij toonde ‘tien heuristieken van Jacob Nielsen’.

Wat is usability
Usability is meer dan enkel gebruiksvriendelijkheid. Het is de mate waarin een product door bepaalde gebruikers in een bepaalde gebruikers omgeving worden gebruikt, om bepaalde doelen en wensen efficiënt en effectief te volbrengen naar tevredenheid.

Gerben demonstreerde dat usability in de meeste gevallen al rond ons is, aan de hand van een rol aluminiumfolie. Hij deelde twee rollen uit aan twee deelnemers en vroeg deze personen om één meter folie af te scheuren, in beide gevallen ging dit vrij soepel. In de meeste gevallen wordt er met de rol geworsteld om een stuk folie af te scheuren. Gerben liet zien dat er aan de zijkant van de doos twee invouwbare stukjes zitten om de rol in controle te houden. Hier werd aangetoond dat usability ook in de meest eenvoudige dingen zit.

Usability vs. User experience
Usability en User Experience worden in sommige gevallen door elkaar gehaald. Om een duidelijk verschil aan te geven gaf Gerben een voorbeeld aan de hand van een snelweg en een toeristische route. Usability kun je het best vergelijken met de snelweg, je neemt de snelweg om op een snelle en efficiënte manier van A naar B te gaan. Zo moet je als consument door bijvoorbeeld efficiënt en snel door het afrekenenproces in een webwinkel kunnen gaan.

In het geval van user experience is het eenvoudig uit te leggen aan de hand van het nemen van een toeristische route. In dit geval ga je voor een beleving van emotionele aard. De route van A naar B is misschien langer maar je geniet als consument van het uitzicht en de omgeving van het landschap. Zo kun je als consument een emotionele relatie hebben tot bijvoorbeeld sportnieuws. In dit geval maakt het niet uit of je het nieuws snel kan lezen het gaat erom dat je kunt genieten van het nieuws.

Weglinks weg rechts

De tien heuristieken van Jacob Nielsen
In het gastcollege stonden de tien heuristieken van Jacob Nielsen centraal. Deze tien heuristieken zijn de algemene geldende principes en vuistregels op het gebied van usability en worden wereldwijd gebruikt. Hieronder worden de heuristieken uitgelegd aan de hand van een voorbeeld.

  1. Laat zien wat er gebeurt.
    bestelprocesJe zien wat er gebeurt bij een actie die de bezoeker onderneemt op een website, je kunt hierbij denken aan een download balk waarin je kun zien hoelang je download nog duurt. Een ander voorbeeld met betrekking op een webwinkel is het bestelproces zoals in de afbeelding hiernaast. De webwinkel geeft duidelijk aan wat er in elke stap gedaan moet worden. Stap één in dit geval laat zien dat ‘Uw gegevens’ moet worden ingevuld en bij stap twee ‘controleer en bestel’ je het product.
  1. Overeenkomst systeem en de echte wereld.
    ios5-kiosk
    Bij heuristiek twee is het belangrijk om je gebruikers een connectie te laten zien met de realiteit. Zo zie je in de afbeelding hiernaast de kiosk van een Apple device, in deze afbeelding wordt een boekenkast afgebeeld. De gebruiker kan hier een verbinding leggen met de boekenkast die thuis bij hem of haar in de woonkamer staat.
  1. Gebruiker heeft de controle en vrijheid.
    gmail_t580Door een ‘wis knop’ in de dienst in te bouwen geef je de gebruiker een gevoel van controle en vrijheid. Zo heeft Google in haar maildienst Gmail een ‘undo’ functie geplaatst. Het is mogelijk om een email terug te halen als je bijvoorbeeld de bijlage bent vergeten of iemand een verkeerde mail hebt gestuurd.
  1. Wees consistent.
    Sommige dingen lijken voor zichzelf te spreken, maar zijn dit niet. De vierde heuristiek van Nielsen gaat over het leveren van een consistente dienst. Op een website is zo het logo linksboven aan de pagina en de zoek functie boven aan de rechterzijde. Dit gebeurt zo op de meeste websites en deze items staan ook waar de gemiddelde gebruiker ze verwacht.hoofd website
  1. Hulp bij fouten.
    wasbak1(Custom)
    Gebruikers hulp bieden bij eventuele fouten is heuristiek vijf. Je kunt hierbij denken aan het dubbel invoeren van een wachtwoord, om er zeker van te zijn dat de gebruiker de juiste invoer heeft gebruikt. Een simpel voorbeeld uit het dagelijkse leven is de wasbak, door middel van een gaatje boven aan de bak kan deze niet overstromen. Je probeert de consument te behoeden van eventuele fouten, dit geeft een gevoel van zekerheid bij de consument.
  1. Zorg dat je als bezoeker niks hoeft te onthouden.
    Google-Poezië
    Het beste voorbeeld hiervan is de zoekfunctie van Google. Je vult twee woorden in de zoekbalk in in dit geval ‘ze staat’. Google geeft mogelijke zoek resultaten weer zoal hiernaast te zien is. Een ander toepassing is de sleutelhanger op een Mac-pc deze slaat alle wachtwoorden op zodat je deze niet meer hoeft te onthouden.
  1. Flexibiliteit en efficiency.
    wehkampBij de flexibiliteit kan er worden gedacht aan het bestellen in een webwinkel, in de meeste gevallen wordt er gevraagd of dat je een account aan wil maken. Dit is helaas voor de webwinkel niet altijd het gene wat de gebruiker wil. In de meeste bestelprocessen is de mogelijkheid wel aanwezig om te bestellen zonder te registreren, maar niet merkbaar aanwezig op het bestelscherm. Zo als hiernaast afgebeeld staat, zie je dat de mogelijkheid om te bestellen zonder account wel aanwezig is. Het is wel zo dat dit onderaan de pagina wordt weergegeven en buiten het eerste venster.
  1. Hou het minimaal en verfijnd.
    google_start
    Hou je pagina minimaal en verfijnd voor je gebruikers, door eenvoud weet de gebruiker hou hij te werk moet gaan. Een simpel voorbeeld is de homepage van Google, iedereen weet wat hij of zij moet doen als ze de Google homepage zien.
  1. Maak foutmeldingen minder erg.
    37-error-404-pageGeef gebruikers het gevoel dat ze niet schuldig zijn aan een eventuele foutmelding of een 404-error code zoals hiernaast. Door een luchtige boodschap kan het gevoel van de gebruiker goed blijven en door de leuke melding krijgt de gebruiker geen slecht gevoel. Deze voelt zich minder schuldig en kan in de meeste gevallen weer rustig verder surfen.
  1. Bied een helpende hand.
    magento-livechat-integrationOm gebruikers op een goede manier te helpen kunnen bedrijven ervoor kiezen om op een interactieve manier met gebruikers om te gaan. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld een WatsApp dienst of chatdienst. Op deze wijze heeft een bedrijf persoonlijk contact met de gebruiker en bied een helpende hand met alle vragen die de gebruiker heeft. Een nadeel hiervan is dat deze diensten veel tijd in beslag neemt door de arbeid intensiviteit.

Mijn mening
Ik denk dat deze tien heuristieken belangrijk zijn voor iedereen die een website gaat maken. Zo zou je voordat je daadwerkelijk gaat bouwen aan de website moeten kijken of dat jouw website voldoet aan de meeste heuristieken. Ik ben namelijk van mening dat deze heuristieken voor de meeste mensen als gewoon worden ervaren, met name omdat het meeste van zelfsprekend is.

Door het doorlopen van deze tien heuristieken kun je je website zo inrichten dat de minder ervaren gebruiker zonder enige moeite kan surfen door de website zonder af te haken. Je kunt hierbij de bezoekers op een juiste manier helpen om door de site te navigeren. Neem als voorbeeld heuristiek negen, door op een leuke manier een 404 melding te communiceren weet de gebruiker dat er niks aan de hand is en dat hij terug kan gaan. Is dit niet het geval en komt de bezoeker op een lege witte pagina kan deze afhaken.

Ik denk daarom ook dat er in de toekomst meer moet worden gekeken naar deze tien heuristieken om dat de ervaring voor de gebruiker hier door kan worden vergroot.

Bronnenlijst
Gastcollege van Gerben van Wijngaarden van donderdag 1 oktober 2015

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s