Bol.com SEO webinar

google-logo-seoIn dit webinar van Bol.com wordt je door de eigen Bol.com SEO-specialist Tobias Sweijen op de hoogte gesteld van de laatste ontwikkelingen op het gebied van SEO. Dit webinar heeft plaats gevonden op vrijdag 14 augustus 2015. In dit artikel wordt verteld waar het webinar over SEO  inhoudelijk over gaat en waar je op moet letten als je zelf je website gaat optimaliseren.

Het verschil tussen SEO en SEA
SEO betekend Search Engine Optimalisation en SEA betekend Search Engine Advertising. SEO heeft met name betrekking op het organische zoekresultaat in zoekmachines zoals google. Dit wil zeggen dat je hiervoor enkel je website optimaliseert om zo hoog mogelijk in google te te komen. Het doel concreet is om de websites te optimaliseren voor de mensen die zoekmachines gebruiken. Op deze manier probeer je zoveel mogelijke relevant (en gratis) verkeer naar jouw website te loodsen. Het is hierbij van belang om zo hoog mogelijke positie te verkrijgen in zoekmachines zoals Google.

Bij SEA gaat het om betaalde resultaten (advertenties), deze worden boven aan in google geplaatst en neemt de eerste plaatsen in. Dit is vaak snel te herkennen aan het gele vakje met ‘Adv.’ wat staat voor advertentie. Deze worden door de organisatie vaak ingekocht bij diensten zoals Adwords, hier betaal je voor de specifieke zoekwoorden. Je betaalt ervoor om zo hoog mogelijk te staan in Google op een relevant zoekwoord.

Waarom SEO

  • In ongeveer 97 procent van alle internetgebruikers gebruikt zoekmachines om een website te zoeken. Met deze cijfers in gedachte wil je dus bovenaan staan.
  • 70 procent van de gebruikers klikt op een organisch zoekresultaat in Google.
  • Als je van de eerste drie organische resultaten uitgaat is het klikratio bij positie één 32 procent, bij twee 18 procent en bij drie 11 procent. Er geld dus hoe hoger in Google des te meer traffic je kan genereren.

Uit deze gegevens kun je dus concluderen dat het loont om bovenaan te staan in Google. Zo kun je op positie tien staan dan behoor je tot de top 10 maar de klikratio is gemiddeld maar vier procent. Voor het generen van de meeste relevante traffic naar de website is eigenlijk alleen de top drie positie van belang. 

SEO tips om zelf toe te kunnen passen
Het belangrijkste is om te gaan achterhalen op welke keywords je doelgroep zoekt. Je moet voorkomen om te denken in termen waarop jezelf gevonden wilt worden. Hiervoor kun je een aantal gratis tools gebruiken zoals de Google Keywordplanner en Google trends.

  • In de Keywordplanner kun je zoek volumes met elkaar vergelijken. Bijvoorbeeld op het woord ‘tablet’ wordt per maan 33.000 keer gezocht, op het meervoud ‘tablets‘ wordt slechts 9.000 keer gezocht. Hier kun je dan op je eigen website rekening mee houden.
  • Google trends kun je gebruiken om te zien hoe dat er naar bepaalde woorden over een langer periode wordt gezocht. Zo kun je zien dat er in eerdere jaren met name gezocht wordt naar gsm als met zoekt naar een mobiele telefoon. 2010/2011 is er een omslagpunt geweest naar smartphone, op dit woord zijn de volumes groter dan op gsm. Zo kun je kijken of woorden in verloop van tijd veranderen.

Waar kun je op je website het best je keywords verwerken

  • Het van belang om de keywords in je teksten te verwerken. Je moet hierbij je keywords wel relevant gebruiken en bijvoorbeeld niet 50 keer terug laten komen in tien zinnen.
  • Je content moet uniek zijn voor het beste resultaat. Unieke content wordt beter geïndexeerd door zoekmachines dan content die je gekopieerd hebt van een andere website. Kortom voor het beste resultaat moet je eigen werk plaatsen.
  • Het verwerken van de keywords in de Header-tags draagt ook bij aan SEO. Dit zijn de koppen (H1, H2, H3) op een pagina, aan de hand van deze header maakt google onderscheid in hoofd- en sub-onderwerpen.
  • Je kunt in de URL van de pagina de juiste keywords gebruiken ter bevordering van de zoekresultaten. Denk hierbij aan het eerder gegeven voorbeeld van de ‘tablet & tablets’. Op het woord ‘tablet’ wordt veel vaker gezocht en is hierdoor relevanter om in de URL te plaatsen dan het woord ‘tablets’. Hou het wel simpel door in de URL te werken met een duidelijk zoekwoord en niet met een cijfercode, Google begrijpt niet waar de code voor staat.Let op !: Niet zomaar je URL aanpassen, dit alleen doen als je er een 301-redirect op zet zo blijft de historie en de links naar de pagina behouden.

Niet vergeten om je pagina’s intern te linken
Google volgt alle linkjes op jouw website voor het indexeren is het dus van belang dat alle pagina’s op jouw website op een juiste manier aan elkaar gelinkt zijn. Doe je dit niet dan bestaat de mogelijkheid dat je positie verliest in google en dit is zonde van je eerdere werk. Ook is het van belang om het aantal stappen zo laag mogelijk te houden. In feite wil Google zien dat je snel van punt A naar punt B gaat zonder te veel onnodige stappen. Des te minder stappen er zijn om naar punt B te komen, des te beter kan Google de website indexeren.

Het sleutelwoord hierin is hou het relevant, als je bijvoorbeeld je pagina compleet vult met blauwe linkjes dan verliest het de relevantie voor google. Kortom hou het relevant.

De laadtijd van de website
Google wil dat de gebruikers van hun dienst ook zo snel mogelijk op de aangeklikte website zitten. Hierbij is het dus van belang dat de website er geen uren over doet om te laden, bezoekers kunnen door de lange wachttijd afhaken en naar een andere website gaan. Google heeft om de snelheid van een website te meten een eigen tool genaamd PageSpeed Insights, deze tool kun je ook weer vinden via google. Dit is niet de enigste tool om de snelheid te meten maar we gaan in dit geval uit van de tool van Google.

In deze tool moet je de URL van je website invoeren. Vervolgens krijg je een score te zien hoe de performance is van jouw website, aanvullend hieraan krijg je ook suggesties om de laadsnelheid te verbeteren. Gebruik je bijvoorbeeld zware foto bestanden dan wordt er een tip gegeven om dit aan te pakken om de site te verbeteren.

Mobile friendly
Recentelijk (voor 14 augustus 2015) heeft Google hun algoritme aangepast. Hierbij is meer de nadruk komen liggen op mobiele websites. De positie van je website kan namelijk negatief veranderen als de website niet responsive is om op verschillende devices goed getoond te worden. Ook hier heeft Google een tool gemaakt zodat je je eigen website kunt meten namelijk: Google Mobielvriendelijke test. Je kunt hierbij denken aan of je website responsive is voor verschillende devices. Ook deze tool geeft tips over hoe dat je je website mobiel vriendelijker kan maken zo kun je de tip krijgen dat je tekst te klein is voor een mobiel apparaat.

 

Bronnenlijst

Sweijen, T., & Bol.com. (2015, 14 augustus). Partnerprogramma Webinar SEO [Video]. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=4PAbV1gcGGQ

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s