Leads webinar Jace Vernon

Get More Leads written by a salesman with red marker to illustrate the need to find more customers and prospects to sell an increased amount of products

De meeste bedrijven die vandaag de dag online actief zijn willen als het kan zoveel mogelijk Leads genereren. In dit webinar van Jace Vernon verteld de Marketing Consultant/Business Speaker/Life Coach uit Amerika, in ongeveer tien minuten geeft hij aan hoe dat je aan de hand van YouTube en Facebook leads kunt genereren. Hij verteld aan de hand van een recente business case hoe zijn bedrijf YINC bedrijven hierbij helpt. In dit artikel wordt een case toegelicht hoe dat het bedrijf van Jace dit doet.

Wat is een Lead
Voorafgaand aan het webinar is het wel handig als de term ‘lead’ gedefinieerd wordt. Onder een lead verstaan we een aanvraag voor meer informatie over een specifiek product of dienst. Bij het bedrijf waar de lead een aanvraag doet, wordt de lead gezien als een potentiele klant. Dit is het geval omdat er meer interesse wordt getoond, dit blijkt uit de aanvraag. In dit artikel wordt een case toegelicht hoe dat het bedrijf van Jace dit doet doormiddel van het inzetten van YouTube en Facebook voor een opdrachtgever in Brazilië.

Adverteren bij je eigen doelgroep
We willen graag dat de doelgroep de boodschap van de adverteerder te zien krijgt, dit omdat het de ‘word of mouth’ stimuleert. Zo zijn we als bedrijf gek op YouTube advertenties, je kunt bijvoorbeeld je video’s als advertentie plaatsen voor de video van je concurrenten. Op deze manier kun je de potentiële klanten van je concurrent verleiden om naar jouw website te gaan.

Ook organiseert YINC de advertenties voor bedrijven via Facebook. De klant in dit geval een loodgietersbedrijf levert zijn specifieke doelgroep aan en de regio waar hij wil adverteren. Vervolgens gaat Jace en zijn team aan de slag om gericht de advertentie te promoten onder de doelgroep. Jace merkt wel dat adverteren op YouTube nauwelijks wordt gedaan door bedrijven. Bedrijven doen voornamelijk adverteren via Facebook. Jace ziet het dan ook als een goede kans voor bedrijven om te adverteren via YouTube, de concurrentie kan lager zijn dan bij Facebook. Bij voorkeur zelfs om te adverteren via beide kanalen.

Creatie van advertenties
Om de advertentie zo te laten werken dat degene die hem bekijkt over gaat tot actie moet je een sterke en snelle boodschap formuleren. Uit de ervaring van Jace komt naar voren of dat het net is of dat mensen op het gebied van het bekijken van advertenties ADHD-symptomen vertonen. De potentiële lead die de advertentie bekijkt beslist in ongeveer vijf seconden of er vervolgstappen worden ondernomen. Denk hierbij in de creatie goed na over de insteek van je advertentie. Als de over te brengen boodschap pas na vier seconden verschijnt of duidelijk wordt, loop je een grote kans dat er niks wordt gedaan met de advertentie.

De Case
YINC kreeg een uitdaging van een klant die een conferentie organiseerde in Brazilië. Jace en zijn team kregen slechts acht dagen om inschrijvingen voor deze conferentie te realiseren. De uitdaging die zij aan gingen betrof een budget van 20.000 US-dollars, acht dagen de tijd en leads van kwaliteit genereren. Leads waren in dit geval mensen/bedrijven die kapitaalkrachtig waren om de grote investering te kunnen doen.

Omdat ze gelijktijdig moesten testen en leads genereren hebben ze elf campagnes gestart. Er moest worden getest welke afbeeldingen en teksten het best werkten om zoveel mogelijk mensen te bereiken via YouTube en Facebook. In de eerste twee dagen van de campagnes waren er technische problemen bij Facebook, waardoor de tijd voor deze advertenties beperkt werden tot zes dagen.

De Case – Adverteren via Facebook
Op Facebook hadden ze een dag budget geplaatst van 1.000 US-dollar. Ondanks de intensiteit en de geïnvesteerde energie kregen de advertentie op Facebook er maar voor 300 US-Dollar aan advertenties per dag doorheen. Het duurde drie dagen (na het testen van verschillende advertenties) om op het maximale dag budget te komen en het maximaal aantal personen te bereiken. Na dat de advertentie kosten stegen zagen ze dat er ook meer conversie richting de website ging.

Voor het zoeken van de aansluitende doelgroep hebben ze enkele artikelen gelezen en ontroerend goed maatschappijen geraadpleegd. Door dit vooronderzoek kwamen ze erachter in welke gebieden en woonwijken de juiste inkomens waren die overeenkwamen met de doelgroep. Via Facebook konden ze de de advertenties specifiek invullen op het gewenste niveau. Op deze manier hebben ze leads naar de website gegenereerd van hoge kwaliteit, omdat ze adverteerde in de juiste inkomensklasse.

De Case – Adverteren via YouTube
Natuurlijk wilde YINC zoveel mogelijk mensen bereiken maar de mensen die bereikt werden moesten er wel tot doen. Het resultaat na wat testen was 80.000 views tegen drie cent per view in de periode van acht dagen. Dit is bereikt door in te zetten op zoveel mogelijk pre-roll advertenties die uit uit eindelijk hebben geleid tot het grote aantal views. In het begin was het even zoeken maar het is toch goed gekomen.

De Case – Resultaat van de campagnes
De campagnes bleken zeer succesvol te zijn, zo succesvol dat de locatie van de conferentie verplaatst moest worden naar een grotere locatie. YINC heeft slechts de helft van het budget (10.000 US-dollar) besteed aan het succesvol genereren van de kwalitatieve links. Uiteindelijk waren er 368 deelnemers aan de conferentie waarvan er ongeveer 100 deelnemers bereid waren om te investeren. Het oorspronkelijke doel was om 50 potentiële investeerders te vinden dus het oorspronkelijke doel is hierdoor verdubbeld. Het mooie voor de adverteerder was dat als slechts één investeerder daadwerkelijk ging investeren ze het complete bedrag van de werving ruim  terugverdiend hadden.

Mijn mening
Ik denk dat de case een goed voorbeeld is van hoe dat een bedrijf leads kan genereren. Wel denk ik dat dit niet voor elke bedrijf geschikt is om te doen. Dit komt met name omdat het specialistisch werk is voor een professional, deze kunnen het maximale uit hun acties halen. En de constatering va Jace dat bedrijven over het algemeen nog niet veel doen met advertenties op YouTube. Dit biedt kansen omdat waarschijnlijk de concurrentie op dit platvorm nog relatief laag is. De toekomst moet uitwijzen of dat er actief geadverteerd gaat worden via YouTube.

 

Bronnenlijst

Vernon, J., & YINC. (2015, 18 augustus). Need more leads? This is The Best 10 Minute Online Marketing Webinar. Join Us! Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=nXLgx1Uyz_A

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s